fbpx

Du MÅ åbne, men du SKAL ikke – det er dig selv der bestemmer

Så fik vi den besked mange af jer har ventet på, nemlig, at vi som en del af det liberale erhverv må genåbne vores klinikker. Vi ved, at mange af jer har ventet utålmodigt på denne besked, og vi ved også, at mange af jer er bekymrede for om det nu er sikkert, og usikre på, hvordan I skal håndtere det hele.

Der er endnu ikke kommet specifikke retningslinjer fra sundhedsmyndighederne i forbindelse med genåbningen af klinikker som vores. Når der er nyt, vil vi naturligvis dele det med jer.

Indtil da skal vores budskab til dig være; husk nu, at du gerne MÅ åbne, men du SKAL ikke. Tag hellere en dag eller to mere bag en lukket dør, hvis du er usikker på om du kan blive klar til at invitere kunder indenfor på en måde, der er sundhedsmæssigt forsvarlig.

Vi har udarbejdet et foreløbigt sæt retningslinjer til dig med en række hygiejniske anbefalinger ved genåbning. Du finder retningslinjerne her, og her opsummerer vi lige de vigtigste punkter:

  • Husk covid-19 er en luftbåren virus, og du skal rengøre overflader grundigt
  • Fortæl dine kunder, at de ikke må komme i klinikken, hvis de har symptomer på covid-19 eller været sammen med nogen, der har
  • Tag ikke kunder ind, hvis du selv føler dig sløj eller har været i kontakt med smittede
  • Udsæt behandlinger hos kunder, der er særligt udsatte fx pga. nedsat immunforsvar
  • Sørg for at stille håndsprit frem, så kunderne kan spritte af ved ankomst og afgang
  • Pak ugeblade og magasiner væk
  • Hæng plakater og infoskilte op i klinikken om, hvordan kunderne skal forholde sig
  • Sæt god tid af – også imellem kunderne. Det tager tid at gøre rent
  • Drop kaffen og slikskålen – derved minimerer du kundens kontakt med inventar i klinikken
  • Brug værnemidler – handsker, mundbind, forklæder og visir

Hvis du er udekørende fodplejer, anbefaler vi desuden:

  • Kommer du på plejehjem, bosteder mv, så tjek først om stedet er åbent for dig og aftal med stedet, hvordan du skal forholde dig
  • Begræns så vidt muligt den direkte kontakt med kunderne
  • Rengør og desinficér tasker, kufferter mv efter hvert besøg hos en kunde.
  • Sørg for at have alle instrumenter og remedier klar inden du påbegynder behandlingen
  • Hav håndsprit klar
  • Opbevar urene utensilier i særskilt pose/ taske
  • Medbring egne håndklæder til udebehandling
  • Husk, at dørhåndtag på bilen og nøglerne hertil også bør rengøres jævnligt

 

Med ovenstående håber vi, at du stille og roligt kan planlægge din vej frem mod en åben dør og kunder i klinikken. Brug din sunde fornuft, følg anbefalingerne og tage vejen tilbage mod åbning stille og roligt. En dags ekstra forberedelse kan gøre den store forskel i forhold til, at du føler dig tryg og kan åbne på en sundhedsmæssig forsvarlig måde.

Vi vender som nævnt tilbage, når der er nyt fra sundhedsmyndighederne.

Pas på dig selv og dine kunder og husk, at vi SADF-fodplejere vil kendes og anerkendes som professionelle fagfolk, der tager hånd om det hele menneske, og som tager vores kunders sundhed alvorligt.

Mange hilsner fra Bestyrelsen

 

P.S. Nedenfor finder du et forslag til, hvad du kan sætte på din Facebook side, eller der hvor du ellers er i kontakt med dine kunder. Teksten kan kopieres, rettes og redigeres som du finder bedst.

 

Kære kunde

 

Åh, jeg er så glad! Vi fodplejere må nu åbne igen, og det bliver så dejligt at få liv i klinikken igen.

 

Jeg åbner klinikken (xxx-dag) klokken xx.

 

For at jeg kan åbne på en sundhedsforsvarlig måde vil jeg bede mine kunder om at :

 

  • Bruge håndspritten ved døren – brug det når I kommer og når I går
  • Så vidt muligt sørge for at have benyttet et toilet derhjemme før I kommer i klinikken
  • Tage en flaske vand med – jeg har lige sat kaffen på pause for at undgå, at du skal røre ved meget i klinikken

 

Der er allerede nu rigtig mange af jer, der ringer ind til mig, TAK for det. Hav lidt tålmodighed med mig, jeg skal nok ringe tilbage til jer alle i løbet af de kommende dage og sørge for, at I får en tid.

Der kan godt være lidt længere ventetid end sædvanligt, da jeg for at have tid til en god rengøring mellem hvert kundebesøg, ikke har helt så mange tider som jeg plejer. Det håber jeg på forståelse for.

 

Solen skinner – jeg må snart tage mig kærligt at dine fødder igen – jeg er glad 😊